Rólunk Múzeumlátogatás előtt Foglalkozás után Óratervek Segédanyagok+ Keresés

Múzeumpedagógia online

Együttélés Erdélyben (múzeumlátogatás előtt)

Ezt miért kaptam? – Mindennapi erőszak (7–12. oszt.)

tárgy képe

Forrás/Tulajdonos:

szöveg: Szabadtéri Néprajzi Múzeum, kép: Nemzeti Sport Online

Tantárgy:

társadalmi és állampolgári ismeretek, történelem, dráma, digitális kultúra, vizuális kultúra, informatika, mozgóképkultúra- és médiaismeret

Feladat:

  1. Mit látsz a képen, sorold fel! (helyszín, tárgyak, szereplők)
  2. Fogalmazd meg saját szavaiddal, mi történhetett a képen!
  3. Milyen ítéletet hozhatott a bíró? Miért? indokold!
  4. Hogyan mesélhette el a történteket otthon a csapattársainak a földön fekvő piros mezes játékos?
    Hogyan mesélhette el a történteket a meccset nem látó barátjának a kék mezes játékos?
    Hogyan mesélhette el a történteket a bírótársának a focibíró?
  5. Milyen következtetéseket vonhatott le később az esetből a piros mezes játékos?
    Milyen következtetéseket vonhatott le később az esetből a kék mezes játékos?
    Milyen következtetéseket vonnál le te az esetből?
  6. Beszéljétek meg közösen! Mondjátok el érveiteket, és hallgassátok meg a többiekét!

Kutatás:

  • Válassz ki egy internetes hírportált! Keress a hírek között példákat az erőszakos viselkedésre!
  • Kutass az interneten! Hova fordulhatnak segítségért, akiket erőszak ért?

 

Háttér:

"A fair play (magyarul kb. sportszerűség) a tiszta eszközökkel játszott mérkőzés és az ellenféllel szemben tanúsított sportszerű magatartás eszméje. A fair play egyszerre jelenti a szabályok, az ellenfél, a bíró döntéseinek, a közönség, valamint a játék szellemének tiszteletét, a csapatszellemet, a lojalitást, valamint az önérzetet a győzelemben éppúgy, mint vereség esetén. A kifejezés az angol fair (becsületes, korrekt, tisztességes) és play (játék, játszma) szavakból ered, de manapság az egész világon elterjedten használják, nemcsak a sportban, hanem az élet más területén is."

(Részlet Győr Béla A fair play lényege szövegéből
 
http://olimpia.hu/images/MOA/mezo_ferenc_szellemi_2017/Fair%20Play%20seg%C3%A9danyag.pdf)

 

Ő is közénk tartozik? – Kirekesztés (7–12. oszt.)

tárgy képe

Forrás/Tulajdonos:

szöveg: Szabadtéri Néprajzi Múzeum, kép: internet

Tantárgy:

társadalmi és állampolgári ismeretek, történelem, dráma, digitális kultúra, vizuális kultúra, informatika, mozgóképkultúra- és médiaismeret

Feladat:

Alakítsatok max. négyfős csoportokat! 

  1. Figyeld meg alaposan a fotót!
    Egyéni munka:
    Mit látsz a képe? Sorold fel! (helyszín, tárgyak, szereplők)
    Adj címet a képnek!
    Csoportmunka:
    Mutasd meg a többieknek a címed! Kérd meg őket, értelmezzék, mire gondolhattál!
    Beszéljétek meg, hogyan változtatták meg a kép értelmezését a különböző címek!
  2. Válasszatok ki különböző kiskacsákat a képről!
    Egyéni munka:
    Rajzolj a feje fölé szövegbuborékot és írj bele szöveget!
    Csoportmunka:
    Mutassátok meg egymásnak saját képeiteket! Indokoljátok meg saját szövegeiteket!
    Válasszatok közösen olyan címet a képnek, amit a csoport minden tagja elfogad!
  3. Közös munka:
    A csoportok mutassák be munkájukat az osztálynak! Számoljanak be, mi okozott nekik nehézséget, és mi tetszett nekik a feladatok közül! 

 

Kutatás:

  • Keress példákat a hátrányos megkülönböztetésre az internetes hírek között!
  • Keresd meg, hova fordulhat segítségért, jogorvoslatért, akit hátrányos megkülönböztetés ért!

 

Háttér:

2003. évi CXXV. törvény az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról részlet:

"Hátrányos megkülönböztetés 8. §4 4 Módosította: 2006. évi CIV. törvény 13. § (2) a). Közvetlen hátrányos megkülönböztetésnek minősül az olyan rendelkezés, amelynek eredményeként egy személy vagy csoport valós vagy vélt a) neme, b) faji hovatartozása, c) bőrszíne, d) nemzetisége, e) nemzetiséghez való tartozása, f) anyanyelve, g) fogyatékossága, h) egészségi állapota, i) vallási vagy világnézeti meggyőződése, j) politikai vagy más véleménye, k) családi állapota, l) anyasága (terhessége) vagy apasága, m) szexuális irányultsága, n) nemi identitása, o) életkora, p) társadalmi származása, q) vagyoni helyzete, r) foglalkoztatási jogviszonyának vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyának részmunkaidős jellege, illetve határozott időtartama, s) érdekképviselethez való tartozása, t) egyéb helyzete, tulajdonsága vagy jellemzője miatt részesül kedvezőtlenebb bánásmódban, mint amelyben más, összehasonlítható helyzetben levő személy vagy csoport részesül, részesült vagy részesülne."